Stichting IKA
Over IKA

STICHTING INDISCHE KOEMPOELAN ALMELO

Over IKA

"Contacten tussen Indisch/Molukse Nederlanders bevorderen..."

Stichting IKA verzorgt al sinds 1990 een breed scala aan activiteiten die in verband staan met de Indisch/Molukse cultuur. Toen nog als vereniging, sinds 2-1-2022 als stichting. Het doel van de stichting is dan ook om dit cultuurgoed voor de huidige en komende generatie(s) te bewaren en de contacten tussen deze doelgroep te bevorderen.

Dit doen wij onder andere door (in de regel) elke laatste zondag van de maand een Koempoelan te organiseren.

Het Nederlands Openluchtmuseum omschrijft een Koempoelan als volgt:

"Het woord 'Koempoelan' heeft in Indische kringen de betekenis van een gezellig samenzijn, waarbij onder het genot van lekkernijen bijgepraat wordt over allerlei zaken. De ontmoetingen zijn er om onderlinge banden te versterken."

Hello world

Naast de Koempoelans organiseerd Stichting IKA verschillende activiteiten zoals; bezoeken naar musea zoals Sofiahof, Bronbeek, landelijke bijeenkomsten, bijeenkomsten voor 2e, 3e en 4e generaties en diverse oorlogsherdenkingen maar denkt u hierbij ook aan een vis- en vliegerclub.

Ook wordt er regelmatig voorlichting gegeven door Stichting Pelita over onderwerpen die van belang zijn voor iedereen die vragen heeft op het gebied van huisvesting, sociale en maatschappelijke zorg.

Naast de eigen activiteiten neemt de stichting ook actief deel aan verschillende andere culturele evenementen.

Het bestuur

Koempoelan wil meer dan alleen Indische gezelligheid: 'Ook zorgfunctie oppakken'

Paul van Beelen

T: 06-31681195